۱۳۸۷ خرداد ۲۱, سه‌شنبه

سوال

رسانه های موبایل و پیام کوتاه و ایمیل را با تلفن و تلویزیون و نامه نگاری مقایسه کنید کدام یک از این رسانه ها را میتوان رسانه ارتباط جمعی دانست ؟ کدام یک از این رسانه ها مصداق ارتباطات گسترده و کدام ارتباط محدود دانست و چرا ؟
برخ اساتید رشته ارتباطات نامه نگاری وتلفن موبایل و پیام کوتاه را نیز جزو ارتباطات میانفردی دانسته و این نوع ارتباط را نیز ارتباط خطی نیز می گویند . و اما تلویزیون جزو رسانه های ارتباط جمعی است
وسایل ارتباط جمعی پیام را از طریق کانالهای ارتباطی پیام را فرستاده و مخاطب پس از باز گشایی رمزها پیام را دریافت می کند
- هدف علم معنادار کردن پدیده های زندگی است ؟
دین بارنلاد : معنا چیزی ست که ابداع . منتسب . اعطا میشود .
علم برای پاسخ دادن به مسائل جاری زندگی از طریق رمزگشایی و نشنه شناسی میسر میباشد برای معنا دار کردن موضوع میتوان از ضد و تضاد بهره برد .
مثلا شب به معنی تاریکی پس مفهومی بنام روز داریم به معنی روشنی . که این معنا دار کردن مفاهیم در ذهن باعث حرکت و پویایی زندگی میشود .

- مفهوم چیست ؟ نظریه چیست ؟ با استناد به یکی از ظریه های رایج در زدگی روزمره و یکیاز نظره های ارتباطی را بگویید ؟
مفهوم یک نماد است چیز یست که جای چیز دیگر می نشیند وبران دلالت میکند .مفهوم امری انتزاعیاست و نظریه علمی ست منتظم منطقی مشترک که از طریق تجربه و واقعیت زندگی و از طریق
مبادله توسعه و معنا به زندگی میدهد . همچنین نظریه ارتباطی چاکوتین که نظریه گلوله ای و تاثیر بسیار زیاد رسانه بر مخاطب و البته این نظریه مخالفانی همچون بوئر که معتقد بود مخاطب . فردیست
فعا ل و براحتی تحت تاثیر رسانه قرار نمیگیرد با توجه به این نظریه مشاهده میکنیم که ای نظریه قابل تعمیم میباشد ویا اینکه برخی معتقد هستند که تلویزیون به دلیل حوزه گستره مخاطب اطلا عات کمی
را در اختیار میگذارد و اکثر قالب برنامه ها با رویکردی خشنودی که کاتز و برامر این نظریه ر بان کردند کاملا قابل مشاهده است .

- رسانه به سه دسته تقسیم میشود . رسانه بازنما ورسانه نماینگر و رسانه مکانیکی برای هرکدام نمونه هایی را ذکر کنید و یک دسته سینه زنی در مراسم عاشورا چه رسانه ای است ؟ تحلیل کنید ؟
رسانه بازنما : کتاب و نقاشی . عکس . نوشته . معماری و ... رسانه های پرشماری که قواعد زیباشناسی را بکار میگیرد تا نوعی متن تولید کند این رسانه خلاقند و متن تولید میکند رسانه های بازنما میتوانند مستقلا از ارتباطگر و جود داشته باشد .
رسانه نمایانگر :این رسانه ها از صدا چهره .بدن . کلمات بیان و ابزار حلات بدنی و امثال انها استفاده میکند این رسانه ها مستلزم حضور ارتباطکر با برقرار کننده ارتباط است چرا که این فرد خود رسانه است
این نوع ارتباط به اینک و اینجا مقید است و مولد کنش ارتباطی است
رسانه مکانیکی : لفن رادیو . تلویزیون و تلکس و .. . اینها ناقل مقولات رسانه های بالا میباشد این نوع رسانه ها که ساخته مهندسان است و مقید الزامات فن شناختی گسترده تری است مجراهای ارتباطی ان نیز بیشتر تحت اختلالت در سطح فنی میشود .
یک دسته سینه زنی یک رسانه نمایانگر میتوان متصور بود . چرا ؟ چون چهره .بدن. حالات و استفاده
از زبان طبیعی و بیان کلامی و غیر کلامی و حضور ارتباطگر با مخاطبانی که در حال تماشا و دریافت پیام میباشد .


- مطالعه نشانه شناختی مشتمل بر سه فعالیت است : شناخت نشا نه ها و ارتباط بین انها و فرهنگی که این نشانه ها در ان بکار رفته است . این بیت حافظ را تجزیه تحلیل کنید ؟
بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندزیم
فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو در اندازیم
نشانه ها :
در بیت اول گل و افشاندن ، می و ساغر ، فلک و شکافتن سقف و طرح و درانداختن چهار نشانه ای است که شاعر با استفاده از هرکدام از انها در صدد بیان دوستی و رفعت و دوباره شروع کردن که گل نماد زندگی ، طراوت است
در قدیم می را در ساغر می ریختند و می نوشیدند تا کمیبه ارامش برسند .
فلک، نماد محدودیت انسان است .
و باید فلک را شکافت تا به جهان دیگر و زندگی جدید دست یافت .
طرح های جدید باعث تنوع در زندگی و روش زیستن میشود .
حافظ در پس این شعر می خواهد بگوید که انسان در جبر زندگی و طبیعت قرار ندارد و دارای اختیار است و می تواند با خلاقیت از چهارچوب قدیمی خود خارج شده و زندگی جدیدی را برای خود ایجاد کند.

- پارادایم چیست ؟ با اشاره به ویژگیهای پارادایم لباسهای را که بر تن دارید تحلیل کنید ؟
پارادایم دارای مجموعه ای از نشانه هایی و گاهی تنها یک شانه و دارای دو ویژگی میباشد
۱ - تمام واحد پارادایم باید دارای یک چیز مشترک باشد
۲ - هر واحد از پارادایم بوضوح از واحد دیگری باز شناخته شود .
لباس یکی از نشانه هایی ست که میتواند دلالت بر شخصیت فرد . روحیه و بینش فرد نسبت به
جامعه و بسیاری از پدیده های دیگر را ذکر کند .
هارمونی لباس که نشانه ای از نظم است و ریتم رنگ در لباس و حتی ذات خود رنگ بطور مثال رنگ تیره نشانه از یک نظم درونی روحی و رنگ شاد دلالت بر روحیه شاد ...ریتم . پوشش ساده که دلات بر محصل بودن یا کارمند بودن و پوشش لباس مفرح که نشانه از یک طبقه اجتماعی دیگر میبا شد .